FORA | NEFUS
Netværk for Forskningsunderstøttende Services er for alle der arbejder med forskerservice, formidling af forskning, forskningsregistrering, bibliometri og open-access.
Formålet er at udvikle og videndele omkring forskningsunderstøttende services ved universitets- og forskningsbibliotekerne. Der sigtes mod at udvide forståelsen af ”forskningsunderstøttende service”, ved bl.a. at søge inspiration på universiteterne, i den omkringliggende verden, i udlandet hos andre faggrupper m.m.
Vi har en vision om at skabe en ny diskurs for understøttelse af forskning, i takt med at vi skaber nye måder at servicere forskerne på. Diskursen skal ændres i såvel biblioteksregi som i samarbejdsrelationerne med moderorganisationerne og omverdenen.
Der stiles mod at facilitere et forum for videndeling, med rum for idégenerering og sparring omkring begrebet forskerservice og videreudvikling af eksisterende samt nye services.
Alle medlemmer af DFFU med interesse for forskerservice kan deltage.
Kontakt DFFUs sekretariat for indmeldelse [email protected]
Arrangementer
Kommende:
Tidligere:
2-dages konference: 1.-2. november 2023: Alt hvad du skal bruge til et (systematisk) litteratur review
2-dages konference: 27.-28. oktober 2021: Datasprint 2021 i Brejning (Vejle)
1-dages konference: 22. august 2019: Temadag om den svære søgning
2-dages konference: 15.-16. november 2018: Tema: “Up-to-date værktøjskasse til forskersupport”
2 x Open Space workshop om forskersupport i Øst og Vest: Hovedtema: Systemer og Support
13. marts 2018 kl. 12.00-15.30 i Århus
14. marts 2018 kl. 12.00-15.30 i København
2 x Open Space workshop om forskersupport i Øst og Vest:
Hovedtema: Formidling og undervisning
26. september 2017 kl. 12.00-15.30 i Århus
27. september 2017 kl. 12.00-15.30 i København
Bestyrelse
Trine Azbi (økonomiansvarlig)
På valg november 2024
Københavns Professionshøjskole | | [email protected]
Kirsten Krogh Kruuse
På valg november 2024
AU Library - Aarhus BSS / Aarhus Universitet | | [email protected]
Nyhedsfeed for fora
Links
DOAJ – Directory of Open Access Journals
Forsknings- og Innovationsstyrelsen
UBVA – Udvalget til beskyttelse af videnskabeligt arbejde
Forretningsorden
Bestyrelse
Bestyrelsen består af 5-7 medlemmer + evt. op til 2 suppleanter.
Bestyrelsen konstitutionerer sig selv på første møde efter valg.
Suppleanter
Er meget velkommen til at deltage i bestyrelsesmøder, de har dog ikke beslutningskompetence i tilfælde af afstemninger.
Bestyrelsesmøder
Der afholdes almindelige bestyrelsesmøder en gang i kvartalet og supplerende møder efter behov, f.eks. op til arrangementer.
Dagsorden udsendes senest 1 uge inden mødet.
Mødeledelsen forestås af mødets vært. Værtsskabet indbefatter dagsorden og mødeindkaldelse.
Sekretær / Referent
Referenten er værten ved næste møde
Årsberetning
Årsberetningen skal udarbejdes op til DFFU’s årsmøde, der afholdes i september. Den skal lægges op på hjemmesiden samt i Revy.
Årsberetningen udarbejdes af formanden.
Halvårsrapporter
I maj og november indsendes en kort rapport om NEFUS arbejde til DFFU’s hovedbestyrelse.
Valg
Der afholdes valg hvert år i september.
Aktiviteter
Der afholdes som minimum 1 indtægtsgivende endagsarrangement om året. Det tilstræbes at der hvert andet år afholdes mere end det.
Medlemmer
Alle medlemmer af DFFU med interesse for området kan blive medlem af NEFUS. Medlemsliste føres af DFFU.