Online kaffemøde om forskningsevaluering, nye kvalitative indikatorer og impactmåling mandag den 27. maj kl. 13-14

NEFUS inviterer til online kaffemøde om forskningsevaluering, nye kvalitative indikatorer og impactmåling mandag den 27. maj kl. 13-14

Ved kaffemødet præsenteres to konkrete bud fra hhv. Aalborg Universitetsbibliotek og Danske Professionshøjskoler på nye metrikker der supplerer de traditionelle målemetoder som publikationstælling, peer-review, citationer etc.

Programmet for kaffemødet ser sådan ud:

1. Velkommen og kort introduktion

2. Oplæg 1: Forskningsevaluering – fra tradition til Open Science-inspiration / ved Poul Meier Melchiorsen, Aalborg Universitetsbibliotek

Forskning og forskningsevaluering i en Open Science-dagsorden går mod meritering i et bredere perspektiv for vise diversiteten i forskningens impact. Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA) ønsker en mere ansvarlig brug af særligt kvantitative metrikker og en inklusion af kvalitative parametre til forskningsevalueringer, som bidrager til at forstå netop forskellene mellem forskningsdiscipliner. Umiddelbart ser det ud som om forskningsevaluering bliver mere komplekst, men måske bliver det også mere enkelt, fordi evalueringen og det, der evalueres, passer bedre sammen.

I oplægget skal vi dykke ned i løsningsforslag, udfordringerne og mulighederne, vi på Aalborg Universitet er stødt på i forhold til evalueringsarbejde i et Open Science-perspektiv.

3. Oplæg 2: Professionshøjskolernes nye praksisformidlingsindikator / ved Eline Damgaard Petersen, UCViden-enheden (VIA)

Hvordan dokumenterer man professionshøjskolernes bidrag til professioner og samfund på en kvantificérbar og ikke alt for ressourcekrævende måde? Den nye praksisformidlingsindikator er et svar på dén udfordring. For fremtiden kommer professionshøjskolernes videnregnskab til at indeholde ikke bare de traditionelle opgørelser af videnskabelige publikationer, men også opgørelser af rapporter, podcasts, bidrag til vidensportaler m.m. som en indirekte målestok for impact i praksis. Indikatoren skal dokumentere professionshøjskoleforskningens samfundsbidrag og give professionshøjskoleforskerne credit for noget af det arbejde, der har bedre chancer for at nå travle fagprofessionelle end traditionelle akademiske publikationer.

4. Spørgsmål og diskussion evt. som break-out session

5. Opsummering og afrunding

Links:

The COARA agreement https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/

Kontaktpersoner: Jeannette Ekstrøm, DTU Bibliotek ([email protected]) og Trine Azbi, Københavns Professionshøjskole ([email protected])

Tilmelding senest den 22. maj på [email protected]