Danskere i alle aldre tager e-bogen til sig

Nedenstående er sakset fra KUs nyhedsside:

28. januar 2014

Danskere i alle aldre tager e-bogen til sig

digitale bøger

E-bogen har i Danmark været forbeholdt en lille teknologi-interesseret skare, men nu er hele befolkningen begyndt at tage den digitale bog til sig, viser ny undersøgelse fra Københavns Universitet. Mulighederne for download af bøger fra de danske biblioteker og udenlandske aktører som Amazon spiller en væsentlig rolle for udbredelsen af e-bogen herhjemme.

E-bogslæsning i toget

– Når ny teknologi bliver introduceret på markedet, er det ofte unge mennesker, og især unge mænd, som opsøger den og prøver den af. Det har også været tilfældet med e-bogen. Men vi kan se af vores undersøgelse, at danskere i alle aldersgrupper og af begge køn nu læser e-bøger. Lidt over 10 procent siger, at de har læst en e-bog inden for en måned, fortæller professor i medievidenskab Stig Hjarvard.

Sammen med sin kollega lektor Rasmus Helles står han bag den ny landsdækkende undersøgelse af e-bogslæsning, der netop er publiceret i tidsskriftet Academic Quarter (vol. 7, autumn). Undersøgelsen forudsiger ikke papirbogens snarlige død, men viser, at e-bogen nu har fået et omfang, hvor den har såkaldt “kritisk masse”.

– Kritisk masse vil sige, at så tilpas mange danskere nu bruger e-bøger – 17 procent læser en mindst én gang om året – at forbruget kan begynde at vokse hurtigere end hidtil, blandt andet fordi boginteresserede vil påvirke hinanden til at prøve den nye bogtype. Faktisk ser det ud til, at interessen for e-bøger i nogen grad er drevet af en generel interesse for bøger, og ikke kun teknologi, forklarer lektor Rasmus Helles.

Bibliotekerne, Amazon og iPad baner vejen

Ud over en generel interesse for bøger blandt danskerne har udviklingen selvfølgelig også været drevet af ny teknologi og ikke mindst den infrastruktur, danske biblioteker og udenlandske firmaer har stillet til rådighed.

– De danske folkebiblioteker og gratis download af bøger spiller en stor rolle for danskernes forbrug af e-bøger, viser undersøgelsens besvarelser. På det kommercielle bogmarked har udenlandske aktører som fx Amazon og Google derimod større betydning end nationale aktører som de danske forlag, især fordi de har været med til at definere standarderne for e-bogen, påpeger Stig Hjarvard.

Samtidig kan forskerne se, at den store udbredelse af allround tablet-computere som fx Apples iPad i Danmark har vist sig også at være vigtig for forbruget af e-bøger.
– 57 procent af e-bogslæserne angiver, at de bruger en tablet til at læse deres bøger, mens 27 procent siger, at de har anvendt en dedikeret e-bogslæser som fx Amazons Kindle. Den voksende tilgængelighed af all-round tablet-computere ser dermed ud til at spille en større rolle for e-bogens udbredelse end de e-bogslæsere, der er specielt udviklet til læsning af bøger, slutter Rasmus Helles.

Kontakt

Professor Stig Hjarvard
Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Mail: [email protected]
Mobil/arbejde: 23 47 78 61 / 35 32 81 13

Lektor Rasmus Helles
Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Mail: [email protected]
Tlf: 35 32 91 87